Aşağıda yer alan 20 oyun dersin işleyişine katkı sağlayabilecek ve öğrencilerin dersten keyif almasına yardımcı olabilecek etkinlikleri içermektedir. Bu oyunlar aynı zamanda ev ortamında ya da arkadaş çevresinde de oynanabilecek şekilde planlanabilir.
1
Oyunun Adı
KİM 100 PUAN İSTER
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Genel bilgi düzeyini ölçme
Oyundaki Amaç
Öğrenciyi soru çözme ve kısa sürede karar verme yönünden değerlendirmek
Oyunun oynanışı
Yarışmada olduğu gibi öğretmen tarafından önceden hazırlanan sorular tahtaya kolaydan zora olacak şekilde öğrenciye sorulacaktır. . Joker hakları sınıfa sorma, ipucu ve yüzde elli şeklinde olacaktır. Yarışan öğrenci cevabını ön sırada yazdıktan sonra öncelikle cevap sınıftaki öğrencilerden alınacak.Bunun amacı o anda yarışmayan öğrencilerinde derse katılımını sağlamaktır.Puanlama ise 10-20-40-60-80-100 şeklinde olacaktır ve 6 soruluktur. 100 puanlık soruyu da bilen öğrenciye duruma göre ders içi performans notu da verilebilir.
2
Oyunun Adı
ANLAT BAKALIM TAHTADA YAZAN KAVRAMI
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Çocuğun anlama ve kavramları açıklayabilme becerisini ortaya koyma
Oyundaki Amaç
Tahtada yazılan kavramı arkadaşına anlatmak
Oyunun oynanışı
Önce sınıf 2 guruba ayrılır. Yarışmak için tahtaya aynı gruptan iki öğrenci çıkartılır. Bir tanesi sandalyede tahtayı arkasına alacak şekilde oturur. Diğeri ise öğrencinin önünde öğretmenin tahtaya yazdığı kavramı oturan kişiye anlatmaya çalışır. Tahmin eden öğrencinin sadece 3 cevap hakkı vardır. Sonuçta kazanan guruplara artı yada puan verilir. Ders bitiminde puanı çok olan yani kavramları daha çok anlatabilen grup yarışmayı kazanır.
3
Oyunun Adı
DOĞRU SAYIYI BULMA OYUNU(SÜPER KARIŞIM)
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Kavramları öğrenme seviyesini ortaya koyma
Oyundaki Amaç
Sorulara doğru cevap vererek ekibinin puanını korumak
Oyunun oynanışı
Bu teknikte önceden hazırlanan derse ait kavramlar sayı vererek tahtaya öğretmen tarafından yazılır. Sınıf iki gruba ayrıldıktan sonra yarışmak isteyen öğrenciler tahtaya çıkar. Öğretmenin açıklamasını yaptığı ifadenin numarasını ayrı kağıtlara yazarak cevap verilir. Öğretmen cevabın doğruluğu yada yanlış olmasına göre grup puanını 100 puandan aşağı düşürür yada aynı bırakır. Farklı öğrencilerin katılımı sonunda 0 puana önce düşen grup oyunu kaybetmiştir.
4
Oyunun Adı
SAYIDA ÖZELLİK BULMA
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Hızlı şekilde düşünme yetisini ortaya koyma
Oyundaki Amaç
Belirlenen sayı ile ilgili herkesin kabul edeceği bir tespit yapma ya da o anki durumda sayıya yönelik tespit yapmak
Oyunun oynanışı
Bu oyunda amaç öğrencileri düşünmeye ve üretmeye sevk etmektir. Öğretmen herhangi bir sayı söyler ve oyun başlar. Bu sayıyla ilgili var olan nesne yada olayı en hızlı parmak kaldırarak söyleyen kişi yada grup puan kazanır.Tur bu şekilde hedef sayıya ulaşılana kadar devam eder.. Mesela 5 denildiğinde cevap olarak elimizde 5 parmak vardır cevabı olabilir. Ama aynı türden sadece 1 cevap olabilir. Mesela başka bir öğrenci parmaklarla ilgili cevaplar verilemez. Ya da 5 sayısıyla ilgili olarak islamın şartı 5tir şeklinde herkesin kabul ettiği bir tespit ortaya konulabilir.
5
Oyunun Adı
KELİME BULMA OYUNU
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Kavram bilgisi ve hızlı karar verebilme durumunu ortaya koyma
Oyundaki Amaç
Tahtaya yazılan kavramları bulup açıklayabilmek
Oyunun oynanışı
Derslerdeki kavramların bulunmasına dayanan bu oyunda kavram tahtaya gizlenmiş olarak yazılır sonra öğrencilerden harf tahmini isteyerek kavram bulunmaya çalışır.Bulan öğrenci grubuna puan kazandırır. Puanlamada kavram harf sayısı kadar yanlış tahmin varsa 10 puan. Kavram sayısından fazlaysa yada kavramı bulan öğrenci açıklayamazsa yarı puan verilebilir. Örnek olarak E S K İ M O kavramı bulunur ve kavram açıklanabilirse 10PUAN alır
6
Oyunun Adı
BLOK YARIŞMASI
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Hızlı cevap verebilmek
Oyundaki Amaç
Sorulan sorunun cevabını rakibinden önce söylemek
Oyunun oynanışı
Uygun ortam, sınıf ya da yeri karoyla döşenmiş bir ortamda yan yana gelen iki öğrencinin öğretmenin sorduğu kısa cevaplı kavram sorularında doğru cevap vermesi halinde bir karo ileriye geçmesi, tespit edilen noktaya kadar yarışmanın devam etmesi şeklinde oynanan bir oyun.
7
Oyunun Adı
EN HIZLI PARMAK KALDIRMA YARIŞMASI
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
İstenilen kavramı ipuçlarını yakalayarak bilme
Oyundaki Amaç
Özellikleri verilen kavramı en erken bulma
Oyunun oynanışı
Öğretmen öğrenilen konuyla ilgili olarak kavramın çeşitli özelliklerini saymaya başlar. Kavramı bulup ilk önce parmak kaldıran öğrenci yada grubunun öne geçeceği bir yarışma
8
Oyunun Adı
OKURKEN ANLAMA ETKİNİĞİ
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Okuma metninde geçen kavramları hatırda tutma
Oyundaki Amaç
Kitap okuma sırasında sorulan sorulara doğru cevap verme
Oyunun oynanışı
Bütün sınıfın katıldığı konu okuma etkinliği. Okuma esnasında aniden okumayı durduran öğretmen okunulan yerlerden bir soruyu kitabı kapatan öğrencilere yöneltecektir. Cevaba göre grubun yada öğrencinin puan alabileceği bir oyun.
9
Oyunun Adı
KİTAP KAPALI TAKİP OYUNU
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Hızlı refleks ve dikkat sürdürebilme
Oyundaki Amaç
Kitabı okuyan kişinin durakladığı kelimeyi bulmak
Oyunun oynanışı
Bu etkinlik öğrencinin dikkatini ve bir konuya yoğunlaşmasını ölçmektedir. Önce bir öğrenci metni okumayla görevlendirilir. Seçilen 2 öğrenci kitabı yarım olarak kapatacaktır. Okuma birden kesilecek ve son okunan kelimeden sonraki kelimeyi öğrencilerin bulması istenilecek.
10
Oyunun Adı
DAİREYE NOKTA ATIŞI VE HARFLE KAVRAMI SÖYLEME
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Kavram bilgisine sahip olma
Oyundaki Amaç
Seçilen harfle başlayan kavramları açıklayabilmek
Oyunun oynanışı
Tahtaya iç içe çemberler çizilecek. Ve bunlara birden beşe kadar değer verilecek. Bu sayıların yanına çeşitli harfler yazılacak. İki gruba ayrılan öğrenciler teker teker tahtaya çıkacak. Tahtaya belirli mesafeden gözleri kapatılarak tebeşirle çembere yaklaşarak nişan alacak. Tebeşirle değdiği çembere ait puanı grubunun hanesine yazdırmak için sayıya denk gelen harfle başlayan o dersle ilgili herhangi bir kavram(kişi, olay, savaş,nesne v.s)açıklamasıyla söylenecek.
11
Oyunun Adı
KISA SÜREDE TARİHİ ŞAHSİYET-SAVAŞ-OLAY SÖYLEME-YAZMA
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Kavramları hılı şekilde yazabilme
Oyundaki Amaç
Hızlı şekilde kavramları yazabilen yazdığı kavram adedince puan kazanır
Oyunun oynanışı
Dersle ilgili olarak aynı anda tek yada iki öğrenci yarışabilir. Tahtada yada kağıtta belirtilen süre içinde en fazla kavramı(kişi, olay, savaş,nesne, anlaşma v.s) yazabilen yazdığı ifade kadar sayıyı grubunun hanesine kazandıracaktır.
12
Oyunun Adı
BÜYÜK ADIMLAR OYUNU - AÇIK ALAN OYUNU 1
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Soruyu bilmenin yanında uzun adım atabilme
Oyundaki Amaç
Soruyu önce bilenin sıçrayarak ileri atılıp hedefe ulaşması
Oyunun oynanışı
Bu yarışma geniş alan yada açık havada yapılabilir. Öncelikle öğrenciler yan yana dizilerek iki gruba ayrılır.Ardından seviyelerine göre yarışmak için iki öğrenci hazır bekler. Öğretmenin dersle ilgili olarak sorduğu soruyu en hızlı cevaplayan atlayabildiğince ileri adım atar. Ve sıra diğer öğrencilere gelir. Böylece önceden tespit edilen noktaya ilk varan gurup oyunu kazanmış olur.
13
Oyunun Adı
EVET HAYIR
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Konu tekrarını yaparken yasak kelimeleri kullanmamak
Oyundaki Amaç
Sorulara cevap verirken evet ve hayır cevaplarını kullananlar elenir
Oyunun oynanışı
Amaç dersin son bölümünde konuyu tekrar etmek. Bu esnada konuyla ilgili seçilen öğrenciye çeşitli sorular sorulacak ve öğrenci evet ya da hayır cevabı verirse elenmiş olacaktır.
14
Oyunun Adı
ÇİZ BAKALIM
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Kavramı çizimlerle anlatabilmek
Oyundaki Amaç
Verilen kavramı çizerek anlatmak
Oyunun oynanışı
Anlat bakalım oyununun çizerek uygulanması şeklinde yapılır. Tahmin eden kişinin 5 cevap hakkı vardır. Amaç verilen kavramı çizerek anlatabilmektir.
15
Oyunun Adı
ALAMACA - ELEMECE
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Cümlelerdeki sesli harfleri tekdüze olarak söyleyebilmek
Oyundaki Amaç
Konuşmadaki bütün farklı sesli harfleri seçilen harfle değiştirip harfleri kullanarak cümleler kurabilmek
Oyunun oynanışı
Dersle ilgili tekrar amaçlı karşılıklı konuşulur. Ancak her kelimede sesli harfler e olarak söylenir. Yanlış söyleyen elenir.Mesela Osmanlı yerine esmenle demelidir. Harfler değiştirilebilir. Ayrıca haftanın günleri aylar ya da şarkılar da bu şekilde söylenmeye çalışılabilir
16
Oyunun Adı
DİKKAT GEREK OYUNU
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Görsel hafıza ve dikkati ortaya koyma
Oyundaki Amaç
Saklanan ya da yeri değiştirilen nesneyi tahmin edebilme
Oyunun oynanışı
Seçilen yarışmasının önce sınıfı dikkatlice incelemesi istenir ve daha sonra sınıfın dışına çıkarılır. Ardından sınıfta her hangi bir nesnenin yeri değiştirilir ya da o nesne saklanır. Daha sonra içeriye alınan öğrenciden bu nesneyi bulması istenir. Öğrencinin 5 tahmin hakkı vardır. Oyun bireysel ya da ekip olarakta oynanabilir. Bu oyun ev ortamında da çok keyifli vakit geçirmeye birebirdir.
17
Oyunun Adı
AÇIK ALAN OYUNU 2
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Hızlı şekilde kavramı bulup hızlıca koşabilmek
Oyundaki Amaç
Soruyu bilenler hedefe doğru koşacak bilemeyenler ise 5saniye sonra koşabilecek
Oyunun oynanışı
Öğrenciler 2 gruba ayrılır. Yarışacak öğrencileri grup liderleri seçer. Öğretmen yarışan 2 kişiye soru sorar cevabı önce bileni hemen salar. Öğrenci belli hedefi yada karşı tarafta bekleyen öğrenciyi dolaşıp geri gelir. Bilemeyen öğrenci ise 5e kadar hızlıca sayınca bırakılır. O da soruyu bilemese bile arkadan hızlı koşup rakibini geçmeye çalışır. Oyun sonunda kazananı çok olan taraf yenmiş olur.
18
Oyunun Adı
YUKARI AŞAĞI
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Kavram bilgisinin ölçülmesi
Oyundaki Amaç
Öğretmenin soracağı doğru yanlış seçenekli soruları doğru cevapları verebilmek
Oyunun oynanışı
İki yarışmacı tahtaya çıkar. Birbirlerine sırtı dönük halde sağa ve sola bakar halde beklerler.
Öğretmen dersle ilgili doğru – yanlış sorusu sorar. Öğrenciler cümle doğruysa cevabı avuç kapalı başparmakları yukarı yanlışsa başparmak aşağıyı gösterir şekilde indirerek gösterir. 3 soru sonunda kazanan öğrenci bireysel ya da grup olarak puanı kazanır.
19
Oyunun Adı
SORARAK TAHMİN OYUNU
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Tahmin yeteneğini ortaya koyabilme
Oyundaki Amaç
Kısa cevaplı sorularla nesne ya da kavramı bulmaya çalışma
Oyunun oynanışı
Bir ebe seçilir, sınıfın dışına çıkar. Sınıfça bir nesne belirlenir. İçeri giren ebe cevabı evet ya da hayırlı olan sorular sorarak belli sayıda soruyla cevabı bulmaya çalışır. Mesela burada var mı? Yenilir mi? gibi…
20
Oyunun Adı
KARIŞIK KELİME SIRALAMA
Oyundan elde edilmek istenen kazanım
Genel kültür düzeyi ve dikkati ortaya koyabilme
Oyundaki Amaç
Karışık halde sıralanan ifadeleri doğru sıraya koyabilme
Oyunun oynanışı
Dışarıda ebe bekler. Öğretmen bir kelime ya da kelime gurubu seçer . Kelime sayısı kadar öğrenci seçer. Her öğrenciye bir hece ya da kelime düşecek şekilde dağılım yapar. Sonra öğrencileri karışık halde sıralar. İçeri gelen öğrenci kelimeleri bulmak için öğrencileri yer değiştirirken öğrenciler de kendi paylarına düşen kelimeleri devamlı tekrar eder.
MURAT AKSOY